luni, 14 iulie 2014

Galntarele armoniei



Intru intr-o alimentarã in scopul declarat de’a’mi lua ţigãri . Rãstimp am niste gânduri  tulburi , amestecate aşa cã’mi petrec câteva minute printre rafturi . Vãd ambalaje colorate: biscuiţi , cipsuri , dulciuri şi mã gândesc cã’s doar nişte ilustraţii anapoda ale vijâielilor din propriul cap . Gândurile mele nu au formã şi culoare , doar cautã ecouri in galantare pentru a se’ntrupa . D’aia mi’au plãcut intotdeauna jeleurile – forma pare atât de fragilã , incât e ultima lor caracteristicã – jeleurile nu au formã pentru cã poa sã aibã orice formã – şi asta sunã ca un dicton Gigi Becali . Una peste alta gindurile mele gelatinoase se preling pe etajere , intrind din cind in cind in cite’o pungã . Mã plimb in prãvãlia asta ca’ntr’un muzeu . Ce vreau ? Mai vreau ceva ?
La un moment dat ceva se’ntâmplã . Nu ştiu ce . Se schimbã culorile , umbrele pãlesc şi mã las tras de mânecã – sau de ciocãnel , nicovalã şi scãriţã (tras de ureche are alte conotaţii). Mã uit stânga mã uit dreapta , ca atunci când sunt pe zebrã . Niente . Mã intorc , şi in cele din urmã , ridic ochi spre tavan . De sus nici un semn , desi’l astept demult ! Sus e tãcere şi un plafon casetat cu matrice profanã .
Intre timp decorul e imbogãţit de câţiva muşterii , beţi ca şi mine , nãlucind printre rafturi . Eu caut SURSA – SURSA neliniştii mele . Constat cã nu este o stare de angoasã , ba chiar dimpotrivã...” melan-melan-melancholia” – nici vorbã . Aud de la casierie „3,50 Lei” – cuantific asta şi mai ascult odatã „trei lei cincincizeci vã rog !”. Sunã altfel .
Mã’ndrept spre casa de marcat – şi mi-e clar cã acolo’şi are obârşia mirarea mea . Sunt convins cã trebuie sã gãsesc ceva . Totdeauna am stiut când e ceva de gãsit . Stiu sub ce brad sã-mi aştept jucãriile , ştiu ce-mi ascunzi sub bumbace şi mai presus de atât ştiu şubrezia verbului a şti .  Cunoaşterea are şi o laturã negativã – il priveazã pe cunoscãtor de farmecul surprizei . Stiu .
„Un pachet de camel , o fisã de cafea” –„15,50 Lei” . Ba nu pardon – „Cincisprezece lei şi cinzeci de bani vã rog !” Abia acum o privesc .
Casieriţa are toate calitãţile pentru a fi clasatã banalã in orice atlas zoologic cu femei  – pe la vreo 35 , supraponderalã , pãr castaniu , ochi cãprui şi mici , şorţ albastru , fardatã sumar şi cu o machetã la brâu , care oricum nu ie brâu ci cerc de butoi .... O privesc in ochi şi zâmbesc fãrã sã vreau  , ca’n faţa lu’ Moş Crãciun , ca din suflet adicã . Zâmbeşte şi ea . Nu e banalã deloc neiculiţã ! M-a purtat prin toatã prãvãlia cu vocea asta ! Si-mi dau seama cã vocea n’are nimic deosebit – pronunţia insã da ! Imi zâmbeşte in continuare şi adaugã „Un pachet de camel şi o fisã de cafea , domnule , Cincisprezece lei şi cinzeci de bani vã rog !” . Cântã fraza asta cuvânt cu cuvânt , notã cu notã . Zâmbeste şi cântã , nume de mãrfuri şi preţuri ! Bãi nenicã , nu’ş’ dacã-i conştientã de chestia asta , dar in fond nici nu conteazã !
Plãtesc şi ies din prãvãlie . O vreme nãucesc spre birou auzindu-i vocea , preţuri in acorduri . Apoi imi imaginez casa de marcat prelungitã cu tubulaturi de orgã şi o sopranã vocalizând „trei lei şi cincizeci de bani ....!” Superb . Apoi un câine latrã şi’mi intrerupe vulgar concertul cerebral. Dupã aia mã’ntreb dacã ãştia care cântã vorbind , aşa din amoru’ vieţii bine temperate, ca o prelungire a unei copilãrii vesele işi dau seama cât de aproape sunt de adevãratul sens al muzicii – impãrtãşirea necondiţionatã , spontanã şi voluntarã a iubirii ? Care pânã la urmã e Dumnezeu , care vinde mãrunţişuri intr-o alimentarã de provincie .

Am zis ! (verde bob’nãut )

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu