sâmbătă, 12 martie 2011

Elefantul Albastru




Limba Romănă pe care o vorbesc acum , este în mare măsură aşa datorită bunică’mi . Bunica m’a avut în grijă pînă pe la zece ani , predîndu’mă maică’mi gata fasonat , cu setările din bios făcute . Mi-a instalat succesiv noţiuni elementare de bune maniere , igienă corporală şi limba romană – toate home edition . Peste romăna asta, antediluviană, s-au construit ulterior limburi mai recente şi mai sofisticate, pe care le asociez cu joaca , şcoala , lectura , universitatea şi eterna plutire în post/tranziţie .

Zilele astea ,într’o frenezie a ordinii în dezordine , am frunzarit nişte reviste mai vechi de fotografie – înainte de a le arunca ireversibil la gunoi . Imi amintesc ca la momentul la care le cumpăram , erau destul de scumpe , poate tocmai de aceea fiecare copertă îmi trezeşte amintiri unice . In colţul din stînga jos scrie 25,00 F . Cine mai ştie cît era francul în 1997 ? Cui îi mai pasă asta ? O monedă demult dispărută , precede dispariţia iminentă a civilizaţiei emitente . Este fascinant cum gîndurile se asociază în minte ,în ciorchini voluptuoşi, avînd încrengăturile cele mai stranii. Aceste gînduri revin în actualitate uneori îndulcite în siropul gros şi satanic al melancoliei . Am să identific tot timpul un nucleu dur al unei anume trăiri – pe care am sa-l numesc armătură . De armătura asta consolidată se prind armonic sau aiurea , gindurile ce au acompaniat trăirea , la momentul unic al producerii ei. Orice altă repetare poartă denumirea de Reproducere. Numere care pot reprezenta orice , apoi imagini 2D – surprinse de altii d’amboulea , cu clipuri cel puţin 3d imaginate şi în final cohorte de gînduri proprii nd – ce mă leagă pe mine cel real – de întreaga mea dezvoltare halucinanta ,lume mea absolut imaginară , denumită povestea mea.

Zăbovesc printre paginile revistei ăsteia mai mult . Coperta şi prima serie sunt fotografii de Paolo Roversi – subiect unic Vanessa Paradis . Modelul joacă bine , dur aş spune – provocator , pe o treaptă inferioară a violenţei predicative. In cîteva din ipostaze are bărbia împinsă în faţă – cam cum boxează Ray Sefo . După aia sunt nişte fotografii cu morţi celebri de Cecil Beaton - Katherine Hepburn , Greta Garbo , Jean Cocteau et Jean Marais , Georgia Sittwell , Marlene Dietrich şi finaly două din cele mai fotografiate figuri ale secolului trecut Marilyn Monroe şi Andy Warhol . Toate astea vin pentru a’ţi îndulci ceaiul de cucută al vîrstei de mijloc . Urmează niste imagini pe care le’aş numi scurt „d’acolo” – fără alt comentariu – de un realism dur şi care vorbesc exact cît trebuie , dacă stai să le asculţi . Nu e loc de metaforă aici – deşi practic sunt trenuri care te pot duce în orice gară temporar localizată . Sunt semnate de Henri Bresson şi nu au o tematică anume , aş spune „ d’ale omului” . Pagina 73 am decupat’o – văd conturul delicat şi ondulat al unei forfrcuţe cu lame curbe .Nu îmi amintesc colajul la care am folosit tăietura însă asta ma face să zîmbesc . In sfîrşit ultimul set de fotografii poartă denumirea – Les Tziganes de Roumanie – reportaj de Yves Leresche . Sunt nişte fotografii care-ţi ies numai dacă stai cîteva zile între ţigani , pînă începe puloverul să’ţi miroasă straniu a fum şi a descîntece . Nu’s nişte fotografii „rele” politicaly – sunt dinamice şi toate prind mişcarea continuă specifică ţiganilor . E o lume veselă şi foarte colorată cu ciaune aburinde. Toţi subiecţii ştiu cumva că’s în poză şi sunt mîndri de asta , împingînd ghiuluri şi danturi sclipitoare în primul plan .Cind va mai trece ceva vreme peste fotografiile astea , şi vor fi fiind demult oale şi ulcele toţi protagoniştii – abia atunci vor căpăta forţa specifică a realităţilor irecuperabile. Lafel cum privesc astăzi fotografii cu Sitting Bull, imaginîndu’mi regimente călare de sioxies străbătînd preria urmărind alte regimente fantomatice de bizoni.

One over one , cărţile vechi cu ilustraţii aduc în minte cărţi şi mai vechi cu alte ilustraţii , de la originile formării sau mai precis ale „deformării” sinelui. De aceea revin la gîndul de început al acestui articol , cînd tocmai învăţam să vorbes romăneşte după metodologia înţeleptei mele bunici . Aveam o carte cu poze mici şi proaste , înfăţişînd felurite animale , păsări , plante şi gîngănii . Sub fiecare ilustrată – era scris ,cu majuscule, numele orătaniei reprezentate . Acum la drept vorbind , la ce calitate grafică avea tipăritura – textul era absolut necesar pentru a nu stîrni enigme ori controverse . Astăzi văd o lucrare, pe care aş clasifica’o drept expresionism abstract şi care se întitulează „amurg cu lupe 53” , asta că aşa i’a tunat autorului – altfel se putea numi oricum sau în nici un fel. In fine , cartea aceea avea o foaie groasă cu gramaj mare, texturată, foarte bună de mestecat . Băi, bineînţeles că molfăiam cărţile – nu neapărat pe pîine , ascunzînd uneori ghemotoace amorfe şi îmbaloşate sub pat. Mai tot timpul bunică’mea întreba „ Ce avem noi aici XXX ?” (XXX – alintul prenumelui meu secret de blestem) .Uneori cînd considera că răspunsul e mai greu îmi dădea şi prima literă „E...e?” – lefantu’ . Aşa am reţinut că elefantul e o făptură albastră , cu unghii mari , trompă şi gene prelungi - dar mai ales albastru . Acum încerc să recompun în minte pigmentul ăla din carte – prusia e prea întunecat , ultramarinu prea tare dar pe aproape – băi ce să mai – albastru cum doar elefantul poate să fie . Astfel cuvîntul elefant mi’a rămas scris în memorie alături de imaginea aia mică ştearsă dar atît de albastră din cartea de cuvinte . Un timp m’am împăcat mental cu acest elefant , care cîtă vreme nu sărea gardul să-mi tulbure joaca cotidiană cu Fărîmiţa – putea să rămînă oricît de albastru . Specific că mai sus numitul Fărîmiţa – un boldei negru şi flocos , deja înlocuise imaginea standard din carte de la rubrica cîine .

Printr-un straniu concurs de împrejurări pe la vreo 5-6 ani , am ajuns să vizionez prima dată trista colecţie de făpturi , numită Zoo Băneasa . După multe strîmbături şi provocări isterice , adresate locatarilor unor cuşti cu zăbrele – am ajuns faţa’n faţă cu Maria Sa , sau lungimea,lăţimea şi înălţimea sa simultan – elefantul . Era un gogiamite ochios , cu gene lungi ce’i drept şi cu fildeşii amputaţi . Arătarea era priponită cu un lanţ corespunzător în mijlocul unei incinte pustii , pline de colb rosiatic. Făcea o chestie stranie , aspira praf de pe jos cu trompa pe care ulterior şi’l turna în cap . Tot filmul ăsta nu are coloană sonoră . Atunci am înţeles că elefanţii nu’s albaştri , deşi uneori cînd pronunţ cuvintul ăsta – îmi revine pe retină – fotografia aceea mică cu prima reprezentare albastră căreia i’am spus pe silabe „E...ee” ? – le – fant .


11 comentarii:

  1. da elefantii sunt albastri!

    RăspundețiȘtergere
  2. :) - desi daca'i privesti printre gene - in soare par roz :)

    RăspundețiȘtergere
  3. e-le -enfant( de la copilarie)s-ar putea spune si asa

    RăspundețiȘtergere
  4. chestia cu uritu' e doar o dimensiune estetica - ce nu ma intereseaza neaparat acum . Clovnul e o stare , o masca - precum stii ...

    RăspundețiȘtergere
  5. ba elefantule, daca mai scrii la mine si stergi te bat.

    ce pla mea? esti pizda?

    RăspundețiȘtergere
  6. sunt foarte speriat(a) (as "a pizda" shold be) - deci nu mai fac , nu mai fac , nu mai fac !
    ...

    RăspundețiȘtergere
  7. @J, simteam eu ca nu-mi vine la socoteala ceva... Pentru ca nu-mi plac mastile, fetele spoite prost si drumurile mincinoase. Adica nu-mi place simbolul clovnului.

    ... nu. nu trebuie sa-mi explici... Doar ca nu imi place.

    RăspundețiȘtergere
  8. Chestia e ca pe scena asta mica , din pustiu se'ntimpla ce'mi place mie , numai mie :) - d'aia am si facut'o

    RăspundețiȘtergere
  9. Da, te-am inteles si aici.
    Ideea e ca, in fine, m-am inteles si pe mine...!

    RăspundețiȘtergere